Länsförsäkringar Hemförsäkring

länsförsäkringar hemförsäkring omslagsbild

Länsförsäkringar Hemförsäkring Recension

Länsförsäkringar är ett av Sveriges äldsta och största försäkringsbolag. Länsförsäkringar har många olika alternativ att utgå ifrån baserat på din boendeform, Exempelvis villaförsäkring, bostadsrättsförsäkring eller hyresrättsförsäkring.

Hemförsäkringen är grunden i försäkringen och därefter väljer du vilken boendeform du har och vilka specifika tillägg du vill göra. Länsförsäkringar har med andra ord många alternativ att välja mellan, ett minus är dock att självrisken är något högre än många andra alternativ.

Länsförsäkringar Hemförsäkringsskydd

Försäkringen är uppdelad i tre delar där hemförsäkringen är basen för dig och din bostad. Typen av bostad styr en del av försäkringen och en del styrs av dina specifika behov samt den personligt anpassade tilläggsförsäkringen.

länsförsäkringar hemförsäkring hemsida

Hemförsäkringen

Här är det ditt lösöre, det vill säga dina ägodelar som är värdet. Allt du har inne i din bostad, möbler, köksgeråd, sovrumsmöbler, kläder och kanske arvegods som hänger på väggarna. Det är viktigt att hålla värdet uppdaterat om du plötsligt köper nytt eller får en sambo som tar med sig sina saker in i er gemensamma bostad.

Bostadsförsäkring

Nu anpassas försäkringen till den typ av bostad du har, storleken på bostad och i vilket område bostaden är belägen. Det är givetvis skillnad på att vara student och bo i studentkorridor är självklart mot att äga en bostadsrätt i centrala Stockholm.

Länsförsäkringars hemförsäkringar för olika bostadsalternativ är:

    • Villaförsäkring
    • Bostadsrättsförsäkring
    • Hyresrättsförsäkring
    • Gårdsförsäkring
    • Fritidsbostad
    • Studentbostad
  • Tänk på att det är viktigt att du väljer rätt typ av försäkring beroende på typ av boende och adderar tilläggsförsäkringar om du vill maximera ditt skydd.

Sammanfattande tabell

Jämför Innehåll Hemförsäkring
Egendomsskydd (Lösöre)
Reseskydd
Ansvarsskydd
Rättsskydd
Överfallsskydd
Allrisktillägg (Drulle) Tillägg
Olycksfallsförsäkring Tillägg

Tillägg för Länsförsäkringar Hemförsäkring

För att din försäkring skall bli så personligt anpassad som möjligt så har Länsförsäkringar möjlighet att komplettera din hemförsäkring med detaljerade tilläggsförsäkringar. Du kanske äger ärvda exklusiva smycken eller har ett magasin och förråd med värdefulla möbler.

De vanligaste tilläggsförsäkringarna är:

    • Reseförsäkring – reser du mycket med familjen så kan du utöka din
      reseförsäkring i tid och omfattning.
    • Smycken och samlarobjekt – värdefulla och ofta personligt viktiga för dig och din familj.
    • Hobby – tillägg i försäkringsvärdet för din hobby. Det kan vara kajak,
      cykel eller samlarobjekt.

Självrisk Länsförsäkringar Hemförsäkring

Självriskbeloppet är anpassat efter det försäkrade objektet och har ett grundvärde som fastställs i försäkringsbrevet. Utöver detta har var enskild tilläggsförsäkring ett självriskbelopp. Blir du drabbad av flera skador eller brott vid samma tillfälle dras endast en självrisk, den dyraste, för totalt alla skador.

Tyvärr uppger Länsförsäkringar inte vilka olika självrisker som det går att välja mellan.

Rabatt Länsförsäkringar Hemförsäkring

Länsförsäkringar erbjuder precis som andra försäkringsbolag samlingsrabatter om du köper eller har flera försäkringar hos Länsförsäkringar. Bland annat får du som guldkund upp till 20% rabatt.

Sammanfattning Länsförsäkringar Hemförsäkring

Länsförsäkringar erbjuder ett lite annorlunda upplägg när det kommer till hemförsäkring. Här utgår du från din hemförsäkring som senare ligger som grund för vilken typ av boendeförsäkring som passar ditt hem. Därefter har du eventuella tillval vilket gör att du kan skräddarsy din försäkring.

Recension uppdaterad: 2022-02-16

Omdöme Länsförsäkringar Hemförsäkring

7.6 Betyg
Länsförsäkringar Hemförsäkring

Hemförsäkringen hos Länsförsäkringar är indelad i de olika bostadstyper som finns att tillgå i en vanlig normalstor stad. Försäkringsbolaget har en bred grund att välja på och med många alternativa tilläggsförsäkringar. En nackdel är att allriskförsäkring (drulle) endast ingår som tillägg samt självriskerna är lite dyrare än många andra bolag.

Försäkringsvillkor
8
Omfattning
8
Försäkringstillägg
7
Kundservice
8
Rabatt
7
Plus
  • Stort basutbud med möjliga tillägg
  • Personligt anpassade hemförsäkringar
Minus
  • Självriskerna kan tyckas något höga jämfört med andra försäkringsbolag
  • Stort utbud men kan ibland uppfattas som något fyrkantiga i val och utbud
  • Allrisk (drulle) ingår endast som tillägg
Lämna en kommentar  |  Läs kommentarerna
12 Kommentarer
Visa alla Mest hjälpsamma Högst betyg Lägst betyg Lämna en kommentar
  1. Svar
    Susann Lidström mars 30, 2020 at 9:35 f m

    Lång handläggningstid hos Länsförsäkringar och bolagets handläggning upphör att svara. Ersättningsbelopp betalas inte ut.Tänker att dem pausar handläggningen utan att avslå, eller återkoppla något? Alltid en ny handläggare ska ta tag i ärendet. Tummen ner.

  2. Ett försäkringsbolag jag aldrig skulle rekommendera för någon.
    Efter att ha haft bilförsäkringar hos dem i 9 år utan några bilskador, där man snällt betalat in försäkringspremier så skiter dem fullständigt i en när man blir utsatt för skadegörelse.
    Ärendet avser en förhållandevis liten skada som enkelt och smidigt bör hanteras och där hjälp ifrån Länsförsäkringar ska vara självklar.
    Istället tar ärendet dem över 2 veckor att hantera, det är långsam pappersgång på allt, man får ingen respons i varken telefon eller mail.
    Mitt angivna vittne till skadegörelsen skickar in sitt vittnesmål som sedan inte nämns eller ens verkar behandlas hos dem.
    Bilder på skadan har skickats in 3 gånger, först ifrån mig vid skadeanmälan, sedan vid deras skadebesiktning, sedan ytterligare bilder vid en till skadebesiktning.
    Dessa bilder verkar dem knappt titta på då hela ärendet läggs ner och dem anser att skadan inte ska täckas in som skadegörelse pga en mindre vit repa i en plastdetalj på bilen i anknytning till skadan (som rent av bevisar att det är skadegörelse och inget annat). Detta antyder att deras ”experter” som klassificerar ärenden är helt inkompetenta i deras uppgift att bedöma skador utifrån bilder och endast väljer det alternativ som kostar dem minst.
    Detta ärende är helt bedrövligt dåligt hanterad av dem på alla sätt och vis.

    Håll er borta ifrån Länsförsäkringar, dom finns inte där för er när dem väl behövs.

  3. Jättetrevliga kundmotagare men skadeavdelning är total skit så räkna inte med någon hjälp eller ersättning ifall du råkar ut för något !!!!
    Rekommenderar verkligen inte länsförsäkringar som försäkringsbolag även om kanske premierna är lite lägre där !

  4. Vi har haft bil-pension-liv-villa/hemförsäkring i över 40 år hos Länsförsäkringar och aldrig tid haft några ersättningsanspråk
    Nu har vi fått en vattenskada i vårt 4 månader gamla hus och vi blir väldigt dåligt bemötta och upplever att Länsförsäkringar vill komma undan så billigt som möjligt.
    Upplever att de försöker lura oss att skriva på undermåliga kontrakt med av de anvisad hantverkare. De (LF) hotar med olika saker när vi vägrar skriva på hantverksavtalet.
    Under all kritik hur man blir behandlad, detta är Länsförsäkringar Skåne
    I nästa kommentar ska jag sätt ut namn så ni kan få höra av er och få mer info om hur detta slutar

  5. Vatten började läcka från innertaket. Öppnade taket och såg att det var från ventilationsröret vattnet kom. Varmluft från hus och torkskåp har tydligen kylts ner när det var så många minusgrader ute och rann tillbaka ner i röret. Länsförsäkringars svar: Det är inget vattenrör som orsakat läckan från taket, det ska inte vara vatten i ventilationsröret. Så vi hjälper inte dig, ingen ersättning, inte ens med fuktmätning i väggen. Tack för 10 år av inbetalningar men när det för första gången händer något och man vill ha hjälp så står man ensam som vanligt.

  6. Sämst på alla fronter,hem försäkring,bil försäkring Bank!!!
    Finns inga ord att beskriva besvikelse över hela Länsförsäkringar, tur att det finns andra Bättre!!!! Bolag.

  7. Sämsta försäkringsbolaget i världshistorien! Köpte huset 2013, som va Anticimex besiktigat, där det står att Länsförsäkringar och Skanska har åtgärdat en vattenskada i badrummet 2011. Nu har vi fått en ny vattenskada i badrummet, men Länsförsäkringar vägrar åtgärda eller stå för kostnaderna, då det enligt Länsförsäkringar inte är fackmannamässigt utfört, ? dessutom skickade Länsförsäkringar ut en besiktningsman när vi tecknade försäkringen som inte hade några som helst invändningar om badrummet. Jag undrar lite vad gjorde besiktningsman för nytta här?
    För övrigt tycker jag att försäkringsbolagens resonemang angående badrum motsäger sig själva, om badrummet är utfört efter konstens alla regler, så det inte ska kunna bli en vattenskada, vad ska jag då med försäkringen till?
    Plus att om jag köper en begagnad bil för 800,000kr tex så är det väl inget som säger att det inte är någon hemma ”meck” (icke fackman) som har skruvat sönder bilen vilket resulterar i att jag tappar bakaxeln och kör av vägen, men då är det inget snack om ”fackmannamässigt utfört arbete” nej fy fan vilket jävla bedrägeri bolag, jag vill utlysa en stor VARNING! för detta bolag, betalar du inte i tid blir du bestraffad och vill du ha hjälp, ”ring någon annan” är bemötandet?? Tar härmed mina försäkringar och går till ett annat bolag, Hej! ses aldrig mer

  8. Ingen positivt bolag att ta försäkringar
    Vill ni ha trygghet välj ett annat försäkringsbolag

  9. Ingen positivt bolag att ta försäkringar
    Vill ni ha trygghet välj ett annat försäkringsbolag
    Försökte delge omdöme men vill ej publiceras pga liknande omdömen har inkommit från fler håll
    H

  10. sämsta skiten jag varit med om. BLI ALDRIG KUND!

    Köpte en bil och fick ”en månad gratis”, bra tänkte jag, kan jag välja försäkringsbolag sen i lugn och ro.

    Helt plötsligt får jag en faktura från länsförsäkringar på ett års summa, med en text att jag kan om jag inte gör något automatiskt så kommer försäkringen automatiskt förlängas ett år.

    Går in på ”mina sidor” för att avsluta tjänsten men hittar inte det någonstans, som gömt med mening, ringer kundtjänst kan inte komma i kontakt med någon, 21 min väntetid.

    Sjukt att ett sånt stor bolag är sån bluffare och försöker såna fula trix. BLI ALDRIG KUND!!

  11. Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän

    Håller med om nästan vad alla nämner nedan.
    Inget bra försäkringsbolag.
    Vi har haft hemförsäkring med bostadsrättstillägg, varit med om en vattenläcka.
    Inte fått någon form av hjälp/stöd/rådgivning även om dom är väl medvetna om att dom är inblandade i ärendet. Det är verkligen som att man betalar för ingenting, vi ska bara betala en självrisk på 3000. Dom svarar inte på meddelanden och finns inget av deras marknadsföring ”Lugn vi hjälper dig” i vad vi upplevt. Utan dom struntar i att svara på våra frågor och vill bara att vi ska betala självrisken. Konstigt då ingen återställning gjorts 🙂

    När detta är över byter vi bolag direkt.
    Väldigt tråkigt att vi valt att byta alla våra bankärenden hit också. Snälla, gör inte som oss. Banken är inte så mycket bättre heller.

    Rekommenderar inte denna försäkring eller bolag till någon (:

  12. Billig bilförsäkring (bra!) men strular när det väl händer något. De slarvar med inskickade dokument och efter att man har väntat på beslut så efterfrågar dem samma dokument då deras system inte registrerar detta. Sorliga är att jag har haft två skador – en 2015 och en 2023 med exakt samma förfarande där det har tagit månader för beslut på enkla parkeringsskador.

    Banken är ännu mer bedrövlig. Fick för mig att bli kund då jag kör fina bilar och har en ekonomisk vinning på att bli guldkund. Man kan inte göra överföringar större än 250.000 själv och vid överföringar så ifrågasätts allt TROTS intyg på varifrån pengarna kommer ifrån. Tjänar man mer än genomsnittet så bedöms man tvätta pengar. Olika handläggare varje gång man skickar interna mail till dem som inte har koll och efterfrågar samma dokument som redan är inskickade.
    Det får en reko för att de är alltid trevliga och behjälpliga på kundservice per telefon när man ska teckna försäkring.

    Stay away från detta extremt dåligt skötta företag.

Lämna en kommentar

Försäkrio
Logo